1. Viktigt meddelande: Vattnet tillbaka i Nissafors
  2. Viktigt meddelande: Vattnet tillbaka i Marås
Gnosjö kommun logotype
Barn på golvet tittar på när experiment görs.

Genom experiment skapar barnen en magnet

Senast uppdaterad 14 november 2023

Att pedagogiskt skapa förståelse för teknik från grunden är något man gör på Storå förskola. Ett par gånger i månaden arbetar man på avdelningen Örnen med olika experiment, som väcker intresset för de naturvetenskapliga ämnena. Barnens vetgirighet är stor.

Två gånger i månaden står det experiment på schemat för de små knattarna på avdelningen Örnen. Allt experimenterande sker under lekfulla former. Först samlas barnen i en ring för en sångstund. Sen plockas den spännande korgen fram. Korgen är fylld med olika material, som tillsammans kan bli något med helt nya användningsområden. Jenny Malm är förskollärare med ansvar för teknik på Storå förskola och NTA-utbildare på förskolan. Hon leder experimenten som är ett led i att få förståelse för teknik redan i förskolan.
I dagens experiment har Jenny tappat ut en massa nålar på golvet. I experimentet ska barnen lösa hur man får upp nålarna från golvet på ett enkelt, smidigt och finurligt sätt. NTA står för Naturvetenskap och Teknik för Alla.

Jenny Malm leder experimentet där barnen lyckas skapa en magnet för att kunna plocka upp nålar från golvet.

Barnen hjälps åt att lösa problem

Barnen kommer in en efter en. De har just haft en god frukost i restaurangen på Storå förskola. Innan de samlas på golvet ska alla ha borstat sina tänder i rummet intill där det finns en vask i lagom barnhöjd. Det märks att Storå förskola är väl genomtänkt med bra innovativa lösningar anpassade för att fungera praktiskt.

– Vad ska vi göra idag? Säger en ivrig pojke.

Då alla barnen ännu inte kommit så sitter Jenny hemlighetsfull på golvet.

– Vi kan dansa så länge, säger en annan pigg pojke.

– Men det är en för liten stund för dans, menar en flicka.

Jenny bestämmer sången för sångstunden som inleder experimenten. Alla sjunger en gissningssång där barnen får gissa varje versslut med hjälp av rim. När barnen sjungit några verser går de över till vad korgen har att erbjuda idag. Korgen Berta är hemlighetsfull.

– Jag vet inte vad jag ska göra. Draken har hällt ut nålar och häftstift på golvet.

Alla barnen vill hjälpa till och plocka upp nålarna direkt. Men istället måste de tänka hur man kan lösa upplockandet smidigt.

– Vi ska göra en magnet, hur ska vi göra det? undrar Jenny.

– Metall behövs, kanske plast, föreslår barnen.

Jenny plockar fram en stor spik av metall ur korgen. Men det händer ingenting när hon för spiken mot nålarna. Det finns ingen magnetism.

– Vad behöver vi mer tror ni?

Barnen börjar spekulera kring att man kanske behöver elektricitet, men hur ska man få fram det?

– Vi behöver en kabel.

Jenny plockar fram en kabel ur korgen. Hon lindar kabeln runt spiken och för den nära nålarna, men det finns fortfarande inte någon magnetism.

– Vi behöver ett batteri också.

Jenny tar spiken med kablarna och håller kablarna mot var sina sida av batteriets kortändor. Nu funkar det.

– Kolla vilken magnet! konstaterar barnen.
Koppartråden tillsammans med batteriet utvecklar värme och magnetism.

Barnen har skapat en magnet och de kan plocka upp nålarna.

– Man behöver bara tre grejer! Det blev så smidigt att plocka upp nålarna, säger barnen nöjda.

Populärt att skapa raketer

Jenny har gjort flera experiment tidigare.

– Vill ni göra något annat experiment?

– Raketen! säger barnen nästan unisont.

Barnen har gjort två olika raketer, en med tepåsar och en med brustabletter.
Idag gör de repris på brustablettsraketen. Då behövs en brustablett, en liten burk och vatten. Alla måste backa så att man inte blir träffad av raketen.

– Hoppas att raketen hamnar på mig säger en pojke med förväntan i rösten.

– Hoppas jag blir blöt, säger en annan.

Jenny frågar barnen.

– Vad händer i burken?

– Det bildas gas, svarar barnen.

När experimenterande är slut går barnen över till att pyssla, pussla och måla i ateljén.