Gnosjö kommun logotype

Lantlig camping,
ett koncept i tiden

Att campa med närhet till naturen och tystnaden är ett vinnande koncept, något som Ågård Camping erbjuder sina besökare. Det har under ett par års tid blivit allt viktigare för besökare att hitta lugnet, menar Johan Svedberg, turism- och destinationsutvecklare.

Besöksnäringen spelar en viktig roll

När kommunens delegation gör ett företagsbesök på Ågård Camping är det en fin sensommardag. För kommunen är det viktigt att göra nedslag hos företag och lyssna in deras utmaningar och visioner. Inte minst inom besöksnäringen, eftersom den inte får samma uppmärksamhet som tillverkningsindustrin i Gnosjöregionen.

– Företag som verkar inom besöksnäringen jobbar inte enbart med besökare. De samarbetar även med våra egna invånare och det är de som ofta skapar mervärde på vår plats. De är viktiga profilbärare i vårt attraktionsarbete och sätter oss bokstavligt talat på kartan, säger Johan Svedberg.

Under ledning av Susanne och Bo fick delegationen en rundvandring på campingen och ta del av de lugna omgivningarna. Det gavs möjlighet till att besvara frågor, ta in feedback och byta kunskaper kring hur det är att bo, verka och leva i Gnosjö kommun. Detta är extra spännande då Susanne och Bo flyttat från Stockholm för att ta sig an utmaningen av att driva Ågård camping.

Säsongen inte slut än

Under besöket fick Ågård berätta om hur sommaren varit och det kunde konstateras att årets säsong var inte lika självklar som föregående. Inte minst så har vädret varit en bidragande del till en något sämre sommar. Med det sagt, Ågård misströstar inte då det under pågående företagsbesök trillar in inte mindre än tre glada ekipage, redo att checka in.

Med vid besöket var Eric Liljendahl, näringslivschef, Anna Engström, kommundirektör, Kristine Hästmark (M), kommunstyrelsens ordförande och Johan Svedberg, turism- och destinationsutvecklare.