Nedan redovisas i ungefärliga drag ett ärendes gång från det att det kommer in till kommunen och fram till beslut i nämnd eller kommunfullmäktige.
- Ärendet kommer in till myndigheten/nämnden med post, e-post, fax, eller per telefon. Det kan t ex vara en skrivelse från en förening som vill ha bidrag.
- Ärendet registreras (diarieförs) vilket innebär att ärendet ankomststämplas med dagens datum och får ett unikt diarienummer. Diarienumret används för att underlätta sökning av ärendet.
- Ärendet bereds av nämndens ordförande och förvaltningschef vilket innebär att underlag för ett beslut tas fram. Ibland remitteras ärenden vidare till andra nämnder för synpunkter.
- Efter att ärendet beretts tar nämndens arbetsutskott upp ärendet och lämnar ett förslag till beslut till nämnden.
- Ärendet tas upp i kommunstyrelsen som beroende på frågans art fattar ett eget beslut eller beroende på vad nämnden har för beslutsrättigheter (delegation) lämnar ett beslutsförslag till kommunfullmäktige.
- Ärendet tas upp i kommunfullmäktige som fattar slutligt beslut i ärendet.
- Beslutet expedieras (delges) av kommunkansliet och verkställs av den eller de förvaltningar som berörs.