Den ambulerande turistinformationen rullar vidare även i år!

Mellan v. 25-33 måndag-lördag i sommar bemannar turistinformatörer och feriearbetare den ambulerande turistinformationen i Gnosjö kommun. Detta är nu andra året som turistinformationen flyttar runt till olika besöksmål, något som turismutvecklare Lina ser positivt på. ”Istället för att bara finnas på en plats, kommer vi dit besökarna finns och det uppskattas”, säger hon.

Under första veckan hade personalen en introduktion där de fick besöka olika besöksmål och företag och testa på allt från att gå med snöskor på Store Mosse, till äventyrsgolf på Isaberg, båttur med Svalan II och gå olika guidningar. Allt för att lära sig mer om det turisterna kan tänkas ställa frågor kring.

Den andra juli hälsade vi på den mobila turistinformationen som då nyligen dragit igång. Då bemannades den av Kenny (sommaranställd turistinformatör) samt Adna och Mohamed (feriearbetare). Genom ett framtaget schema bemannas olika platser av de totalt två sommarjobbarna och fyra feriearbetarna. Sommarpersonalen är anställda nio veckor och feriearbetarna arbetar tre veckor var. En ny omgång feriearbetare har nu fått sätta igång sin period.

När vi besökte dem bemannade de entrén till Store Mosse nationalpark. Då hade de haft besök av främst tyska gäster, berättade de. De tycker sällan att språket blir ett problem då i princip alla de träffat från andra länder kan engelska. Adna berättar att hon läst tyska i skolan, men att det såklart kan vara lite svårt att prata i ett helt nytt sammanhang, jämfört med i skolan.

Hittills hade de bland annat bemannat vid Kallfeldts Läder, Flatenbadet, Isaberg, High Chaparral och Store Mosse.

Andra platser som finns med på schemat är bland annat industrimuséerna och våffelcaféerna i Åsenhöga och i Marieholm. Lina berättar att syftet är att få en så bra bredd som möjligt och finnas synlig på olika typer av besöksmål.

"Det roligaste med jobbet är att få ha sin arbetsplats utomhus i det fina
sommarvädret",
säger Adna. "Att träffa och prata med mycket folk är också en positiv del i arbetet", säger Kenny.

Turismen har satsat på att finnas både på Facebook och Instagram med namnet ”Visit Gnosjö”. Där kan man hämta inspiration och tips om olika besöksmål. Under sommaren har Instagram även underhållits av sommarpersonalen. Men året runt hålls kontona aktiva för att ge inspiration till besöksmål eller evenemang för både nära och långväga gäster. Följ oss gärna där du med!

Sidansvarig: Susann Gustavsson

Senast uppdaterad: 2018-07-10